Lodní plavba na Vranovské přehradě

Současnost lodní dopravy na Vranovské přehradě

V současné době je hladina Vranovské přehrady hojně využívány turisty i sportovci. Pokud si chcete prohlédnout pohodlně všechny její krásy, zátoky a historické památky z úrovně vody, doporučujeme využít možnosti plavby lodí, kterou nabízí hned dvě společnosti.

Lodě Valentýna, Vikrotie a Poseidon jsou pod správou společnosti Lodní doprava Vranov s.r.o. a lodě Dyje a Vranov jsou pod správou Lodní doprava Vranovská přehrada.

Cyklisté, turisté, ale i milovníci dobrého vína a pohody jsou vítání na linkových plavbách, okružních plavbách, ale i soukromých (firemních) nebo tematických (např. degustačních). Bližší informace, jako jsou časy odjezdů, plán plavby, ceny a možnosti soukromých objednávek naleznete na stránkách jednotlivých společností.


Z historie lodní plavby

Lodě na Vranově-nekonečný příběh. (Znojemské listy 6.4.2003)

Z obnovení lodní dopravy na Vranovské přehradě se stává pomalu nekonečný příběh. Letos bylo Povodím Moravy vypsáno už druhé výběrové řízení na jejího provozovatele, ale výsledek opět skončil v jakési patové situaci. Ministerstvo totiž prohlásilo, že Povodí nemá právo jakýmkoliv způsobem provozování lodní dopravy omezovat. Celé výběrové řízení, ať už dopadne jakkoliv, získává jen charakter jakéhosi nezávazného doporučení. Tuto skutečnost přiznal i generální ředitel Povodí Moravy Ivan Pospíšil. Rezignaci na účast ve výběrovém řízení už odvolala společnost ITVV, která jej loni vyhrála, ale kvůli nejasné vyhlášce o vodách od realizace projektu odstoupila. Poté, co provozování lodní dopravy vzdala i letos, se objevují zákulisní informace o tom, že není vůle vybrat některý jiný objekt.
Zájem o provozování lodní dopravy projevují nadále bratři Pátí, jejichž menší plavidla bylo možné na Vranovské přehradě spatřit i letos. I oni jsou ale roztrpčeni zdlouhavým procesem, který zatím ke kýženému oživení turistického ruchu na Vranovské přehradě nevede. Lodní přeprava má přitom na moravském Jadranu, jak se Vranovské přehradě přezdívá, desítky let trvající tradici. První parníky se na ní objevily už v roce 1934. Lodě z Vranova, který se mezitím stal zdrojem pitné vody, zmizely definitivně kvůli možnému znečištění, v roce 1994. Po úpravě ochranných pásem by se sem mohly vrátit, to v jaké podobě ale nadále zůstává otazníkem.
 

Rok 2006 - lodní plavba konečně znovu ožívá

V září letošního roku byla založena firma Lodní doprava Vranov s.r.o., která se rozhodla zrealizovat projekt za znovuzavedení veřejné lodní dopravy na Vranovské přehradě. Za tímto účelem společnost zakoupila starší osobní loď, která projde kompletní rekonstrukcí. Má délku 24,5m, šířku 5m a kapacitu 120 osob. Přístavní zařízení se zastávkami pro první rok budou tři – a to hlavní u hráze Vranovské přehrady, dále v Lančovské zátoce a pod hradem Bítov. Loď bude spuštěna na hladinu v květnu 2006, v červnu budou následovat vyhlídkové plavby a červenec se srpnem budou sloužit veřejné vodní dopravě. Provoz v roce 2006 by měl odstartovat další plány – zvýšit počet plavidel a síť přístavišť na Vranovské přehradě.

Parník opět na hladině Vranovské přehrady

Vy všichni, co pamatujete tu báchorečnou éru, kdy hladinu Vranovské přehrady brázdily "parníky" a nostalgicky vzpomínáte na zážitky, které se tolik podobají těm, co o nich tak nádherně psal Mark Twain, radujte se, radujte se moc.

Prožil jsem, ostatně jako mnoho z nás, své mládí na "Vranclu" v létech šedesátých století minulého a jsem tedy z té generace, která bude patřit jednou pro vždy do éry zlaté éry "Starých pověstí vranovskélodní  plavby". K těm nádherným časům pádlování a veslování a později přívěsných motorků za pramicemi a zdolávání oněch 30ti kilometrů romantické a překrásné vodní plochy, patřila neodlučně i flotila plavidel, kterým se odjakživa říkalo - parníky. Přitom byl parníkem v pravém slova smyslu jen kolesový Mír. Ale ten tedy byl. Slza v oku. Nicméně pro kluky, milovníky dobrodružství při zdolávání vln od lodí pendlujících mezi Vranovem a Bítovem, měly větší cenu takové motoráky, jako byly Praha a Morava, které dokázaly při plné rychlosti vytvořit půldruhametrové vlny s hřebeny, na které se s kánoí už muselo opravdu umět. Ó těch nešťastníků, kteří obtěžkáni nákupy převáženými z hráze na chaty a nedokázali se včas na to vlnobití natočit bokem své pramičky. To bylo častokrát drámo. Nikdy mi nevymizí z paměti další "parasy", jako byly např. Bítov, Vranov, Znojmo, otevřený přepravní pendler mezi hrází a pláží Lančov, později moderní maďarské koráby Vranov, Dunaj a konečně mohutná Moskva.
Pak najednou utrum a Vranov šel od desíti k pěti. Není na tom dobře ani teď, alespoň to potvrzuje klesající návštěvnost. To si tato perla Moravy nezaslouží. Poté co v roce 1989 konečně skončila 2. světová válka, nadešla příležitost obnovit na Vranově lodní plavbu. Vyskytly se pokusy o kterých se dočtete na webu Vranovsko, ale jaksi platonické. Podnikatelé freeportového typu, kteří spoléhali na to, že na plavbě prudce zbohatnou, když startovní náklady za ně někdo "zalepí", nakonec odstoupili. Myšlenka ale neusnula. Před nedávnem vzniklo eseróčko Lodní doprava Vranov a otevřelo také své webové stránky a to už přes různé pomluvy naznačovalo, že to tihle "neznámí" myslí dost vážně. Na konci článku najdete odkaz, kde si přečtete na jejich websajtu vše podstatné.
Ve středu 3. května se pak stalo něco toužebně očekávaného. Na hladinu jezera byla spuštěna "Valentýna". Bylo to v novinách, v televizi, ale znáte to. Víc blábolů než reality.
Jary Novák

FOTOGALERIE - HISTORIE  LODNÍ  PLAVBY
 







FOTOGALERIE - SOUČASNOST





LOĎ  DYJE

Svá patrně nejslavnější léta zažil Moravský Jadran, jak se Vranovské přehradě říkávalo, v létech 1950-1985, o tom zřejmě nebude sporu. Chaty kolem vody rostly jak houby po dešti, všechny pláže od května do září obležené a lodní plavba byla dominantní nabídkou, jak si prohlédnout 30 km nádherné přírody kolem vodní plochy. Flotila měla v jednu dobu v provozu současně 11 lodí! Maďarské lodě svou kapacitou pomohly stíhat obrovské množství zájemců o plavbu po jezeře. Jedna z nich nesla název Dyje. 
 
Po převratu 1989 Vranov osiřel a lodní plavba dokonce skončila. Naštěstí ne napořád. V roce 2005 se rozkřiklo, že se našli odvážní muži, kteří hodlají lodní plavbu obnovit a v roce 2006 byla spuštěna na vodu loď Valentýna a potom i Viktorie. 
 



Frekvence rekreantů ještě zdaleka nedosahuje parametrů šedesátých let minulého století, ale lidé se postupně vrací k domácí rekreaci. Obě lodi zatím stíhaly zájem o plavbu. Přesto byla se zájmem přijata v roce 2010 zpráva, že další nadšenec chce na vodu spustit loď. Bylo to velké dobrodružství než prorazil přes úřeního šimla, ale v květnu 2012 přistála na hladině loď Dyje. Nostalgické vzpomínky se rozhořely, protože šlo o stejnou loď, která byla součástí bývalé flotily. Dostala jméno Dyje a zahájila zkušební plavby s tím, že v červnu bude zahájena oficiálně plavba po jezeře.

 
V noci na 7.6.2012 zavolal ve dvě hodiny nad ránem na Policii anonym, že loď Dyje u přístavního mola hoří. Hasičské sbory byly na místě sice velmi pohotově, ale zkáze lodi už nešlo zabránit. Z odposlechu svědků plyne, že inspektor hasičského sboru našel tři ohniska požáru. To by mohlo svědčit i pro verzi, že šlo o úmylsný čin. Verze druhá zmiňuje možnost, že si majitel možná chtěl vyřešit náklady na uvedení lodi do provozu, přes pojišťovnu. Řeči se vedou, uvidíme jak dopadne vyšetřování. Každopádně loď Dyje pojištěna ještě nebyla. Přinášíme fotoreport, který nad pochybnost dokládá, že tato loď se už nikdy plavit nebude. Její smutný kapitán na konci reportáže je mementem příběhu s takhle smutným koncem.

Nová loď Vranov - 21. srpna 2012

Ani dosud neobjasněný požár jeho lodi Dyje, neodradil Martina Balíka od dobrého úmyslu, nastavit plavbu na Vranovské přehradě na parametry "starých dobrých časů". Jde sveřepě za svým cílem a tak se dne 21. srpna 2012 v 10 hodin 19 minut dotkl hladiny přehradního jezera kýl nové, větší lodi, která nese název Vranov.
Šťastnou plavbu!

Řaditzobrazit na stránku
  • 1

Společnost LODNÍ DOPRAVA VRANOV s.r.o. působící od roku 2006 navázala na dlouholetou historii lodní dopravy na Vranovské přehradě. Společnost má v současnosti tři lodě Valentýnu, Viktorii a Poseidon.
Lodě Vranov a Dyje patří do flotily Lodní dopravy Vranovské přehrady. Lodí se můžete vypravit na dvě okružní plavby - Velká okružní plavba, která vede Vranova na Hrad Bítov a zpět.
  • 1

Akční nabídka ubytování:
Penzion_Hnanice

Penzion U Hrnčíře

Ubytování v soukromí. Rodinný nově postavený penzion na okraji vinařské obce Hnanice - součást Národního parku Podyjí. 
Pokoje i apartmány s kuchyňkou.
 

Penzion Koruna

Penzion se nachází na hranici Národního parku Podyji v krásné a klidné obci Havraníky vzdálené od Znojma 5 km.