Lodní plavba na Vranovské přehradě
Současnost lodní dopravy na Vranovské přehradě
Lodě Valentýna, Vikrotie a Poseidon jsou pod správou společnosti Lodní doprava Vranov s.r.o. a lodě Dyje a Vranov jsou pod správou Lodní doprava Vranovská přehrada.
Cyklisté, turisté, ale i milovníci dobrého vína a pohody jsou vítání na linkových plavbách, okružních plavbách, ale i soukromých (firemních) nebo tematických (např. degustačních). Bližší informace, jako jsou časy odjezdů, plán plavby, ceny a možnosti soukromých objednávek naleznete na stránkách jednotlivých společností.
Z historie lodní plavby
Lodě na Vranově-nekonečný příběh. (Znojemské listy 6.4.2003)
Z obnovení lodní dopravy na Vranovské přehradě se stává pomalu nekonečný příběh. Letos bylo Povodím Moravy vypsáno už druhé výběrové řízení na jejího provozovatele, ale výsledek opět skončil v jakési patové situaci. Ministerstvo totiž prohlásilo, že Povodí nemá právo jakýmkoliv způsobem provozování lodní dopravy omezovat. Celé výběrové řízení, ať už dopadne jakkoliv, získává jen charakter jakéhosi nezávazného doporučení. Tuto skutečnost přiznal i generální ředitel Povodí Moravy Ivan Pospíšil. Rezignaci na účast ve výběrovém řízení už odvolala společnost ITVV, která jej loni vyhrála, ale kvůli nejasné vyhlášce o vodách od realizace projektu odstoupila. Poté, co provozování lodní dopravy vzdala i letos, se objevují zákulisní informace o tom, že není vůle vybrat některý jiný objekt.
Zájem o provozování lodní dopravy projevují nadále bratři Pátí, jejichž menší plavidla bylo možné na Vranovské přehradě spatřit i letos. I oni jsou ale roztrpčeni zdlouhavým procesem, který zatím ke kýženému oživení turistického ruchu na Vranovské přehradě nevede. Lodní přeprava má přitom na moravském Jadranu, jak se Vranovské přehradě přezdívá, desítky let trvající tradici. První parníky se na ní objevily už v roce 1934. Lodě z Vranova, který se mezitím stal zdrojem pitné vody, zmizely definitivně kvůli možnému znečištění, v roce 1994. Po úpravě ochranných pásem by se sem mohly vrátit, to v jaké podobě ale nadále zůstává otazníkem.
Rok 2006 - lodní plavba konečně znovu ožívá
V září letošního roku byla založena firma Lodní doprava Vranov s.r.o., která se rozhodla zrealizovat projekt za znovuzavedení veřejné lodní dopravy na Vranovské přehradě. Za tímto účelem společnost zakoupila starší osobní loď, která projde kompletní rekonstrukcí. Má délku 24,5m, šířku 5m a kapacitu 120 osob. Přístavní zařízení se zastávkami pro první rok budou tři – a to hlavní u hráze Vranovské přehrady, dále v Lančovské zátoce a pod hradem Bítov. Loď bude spuštěna na hladinu v květnu 2006, v červnu budou následovat vyhlídkové plavby a červenec se srpnem budou sloužit veřejné vodní dopravě. Provoz v roce 2006 by měl odstartovat další plány – zvýšit počet plavidel a síť přístavišť na Vranovské přehradě.
Parník opět na hladině Vranovské přehrady
Vy všichni, co pamatujete tu báchorečnou éru, kdy hladinu Vranovské přehrady brázdily "parníky" a nostalgicky vzpomínáte na zážitky, které se tolik podobají těm, co o nich tak nádherně psal Mark Twain, radujte se, radujte se moc.
Prožil jsem, ostatně jako mnoho z nás, své mládí na "Vranclu" v létech šedesátých století minulého a jsem tedy z té generace, která bude patřit jednou pro vždy do éry zlaté éry "Starých pověstí vranovskélodní plavby". K těm nádherným časům pádlování a veslování a později přívěsných motorků za pramicemi a zdolávání oněch 30ti kilometrů romantické a překrásné vodní plochy, patřila neodlučně i flotila plavidel, kterým se odjakživa říkalo - parníky. Přitom byl parníkem v pravém slova smyslu jen kolesový Mír. Ale ten tedy byl. Slza v oku. Nicméně pro kluky, milovníky dobrodružství při zdolávání vln od lodí pendlujících mezi Vranovem a Bítovem, měly větší cenu takové motoráky, jako byly Praha a Morava, které dokázaly při plné rychlosti vytvořit půldruhametrové vlny s hřebeny, na které se s kánoí už muselo opravdu umět. Ó těch nešťastníků, kteří obtěžkáni nákupy převáženými z hráze na chaty a nedokázali se včas na to vlnobití natočit bokem své pramičky. To bylo častokrát drámo. Nikdy mi nevymizí z paměti další "parasy", jako byly např. Bítov, Vranov, Znojmo, otevřený přepravní pendler mezi hrází a pláží Lančov, později moderní maďarské koráby Vranov, Dunaj a konečně mohutná Moskva.
Pak najednou utrum a Vranov šel od desíti k pěti. Není na tom dobře ani teď, alespoň to potvrzuje klesající návštěvnost. To si tato perla Moravy nezaslouží. Poté co v roce 1989 konečně skončila 2. světová válka, nadešla příležitost obnovit na Vranově lodní plavbu. Vyskytly se pokusy o kterých se dočtete na webu Vranovsko, ale jaksi platonické. Podnikatelé freeportového typu, kteří spoléhali na to, že na plavbě prudce zbohatnou, když startovní náklady za ně někdo "zalepí", nakonec odstoupili. Myšlenka ale neusnula. Před nedávnem vzniklo eseróčko Lodní doprava Vranov a otevřelo také své webové stránky a to už přes různé pomluvy naznačovalo, že to tihle "neznámí" myslí dost vážně. Na konci článku najdete odkaz, kde si přečtete na jejich websajtu vše podstatné.
Ve středu 3. května se pak stalo něco toužebně očekávaného. Na hladinu jezera byla spuštěna "Valentýna". Bylo to v novinách, v televizi, ale znáte to. Víc blábolů než reality.
Jary Novák
FOTOGALERIE - HISTORIE LODNÍ PLAVBY
FOTOGALERIE - SOUČASNOST
LOĎ DYJE
Nová loď Vranov - 21. srpna 2012
Ani dosud neobjasněný požár jeho lodi Dyje, neodradil Martina Balíka od dobrého úmyslu, nastavit plavbu na Vranovské přehradě na parametry "starých dobrých časů". Jde sveřepě za svým cílem a tak se dne 21. srpna 2012 v 10 hodin 19 minut dotkl hladiny přehradního jezera kýl nové, větší lodi, která nese název Vranov.Šťastnou plavbu!